Träd i flera färger med texten Pihlskolan till höger
Träd i flera färger med texten Pihlskolan till höger

Tidigare elever

Våra bästa omdömen kommer från våra elever. Nedan följer några exempel på studenter som tidigare varit elever hos oss på Pihlskolan. Inspireras gärna av deras väg genom studier och arbetsliv.

Studenterna från våra yrkesförberedande program, RL och IN, är redo för arbetslivet inom den bransch de har studerat. Vissa har också valt att studera vidare. Studenter från NA, SA eller TE studerar ofta vidare på universitet och högskola, väl förberedda för de utmaningar som väntar.

Naturvetenskapsprogrammet

Abdulkatir Ukash, 2017-2020

Vintern 2015 kom jag som nyanländ till Hällefors. Jag gick till en början Pihlskolans IM-program där jag läste in behörighet till gymnasiet. Jag valde natur för att den är en bred linje och ger förkunskaper för vidare studier på universitetet.

Intresset för medicin och naturvetenskap var stort. Jag hade viljan att läsa vidare men var först osäker på vad. Under årskurs två blev valet klarare: det stod mellan läkare och tandläkare. Jag genomförde min APL hos folktandvården i Hällefors. Jag rekommenderar starkt alla elever att genomföra APL.

Det var en väldigt givande och lärorik period. Jag riktar ett stort tack till alla lärare och klasskamrater för alla fina minnen. Helt klart tre av mina bästa år i mitt liv.

I somras blev jag klar med min andra termin utomlands på utbildningen till tandläkare och försöker nu att på något sätt kunna fortsätta utbildningen här hemma i Sverige. Vid sidan av extrajobb, satsar jag på högskoleprovet. Jakten på drömutbildningen fortsätter!

Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Qais Nori, 2018-2021

Jag valde Pihlskolan för där finns bra lärare och bra lektioner som fått mig att utvecklas. Jag kunde få nya vänner och man hade bra relationer med lärarna. Jag fick prova en dag att vara elev på RL programmet.

Jag blev bemött på ett bra sätt och kände mig trygg så jag ville fortsätta. Skolan och lärarna förberedde mig så pass att redan första året när jag var på min praktikplats så sa alla att jag redan var klar och kunde jobba som personal och få betalt istället. Alla APL ställen jag varit på har erbjudit mig 100 % tjänst.

Just nu är jag anställd som servitör på Loka Brunn.

Charlie Edvinsson, 2014-2017

2017 tog jag studenten från Philskolan där jag läste restaurang och livsmedel. Efter att jag tog studenten jobbade jag på Laholmen i Strömstad tillsammans med en av Sveriges bästa dessertkockar i några år.

2021 började jag jobba som kock på Salt & Sill där jag sedan blev Sous chef.

Philskolan har gett mej en väldigt trygg start på min karriär. Genom att skolan erbjöd mej bra praktikplatser så gav det mej en väldigt god insikt i restaurangvärlden. Det är även en bra utbildning då jag fick en helhetsförståelse för yrket.

Idag jobbar jag på Stjärnkrogen Project i Göteborg och är väldigt spänd på vad som komma skall.

Linnéa Ritzman, 2005-2008

Jag har sedan jag slutade år 2008 jobbat som kock, med något års undantag då jag provade på yrket som florist. Idag jobbar jag som köksmästare på sävenfors lodge.

Åren på Pihlskolan var kul med nyttig kunskap som varit bra att ha i bagaget under åren i branschen.