Träd i flera färger med texten Pihlskolan till höger
Träd i flera färger med texten Pihlskolan till höger

Restaurang - och livsmedelsprogrammet

På Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL) får du möjligheten att satsa på ditt drömyrke inom branschen eller få högskole­­behörighet för att studera vidare. En utbildning som ger dig en bra start för en framtida karriär - nu även med gymnasial lärlingsanställning (GLA).

På Pihlskolan ger vi inriktningen Kök och servering där dina kunskaper och färdigheter utvecklas inom dessa områden. Vi ser måltiden som helhet där alla områden bidrar till en måltidsupplevelse. Du får kunskaper som efterfrågas av branschen; arbetsmiljö, service, näringslära, specialkoster och drycker. Du får även lära dig vad som krävs för att driva ett eget företag eller som anställd driva ett projekt.

Gymnasial lärlingsanställning (GLA)

Pihlskolan är först ut med att erbjuda GLA för RL-programmet! Hos oss får arbetsgivaren vara med och forma innehållet tillsammans med skolan och vi tar gemensamt ansvar för att utbilda nästa generations medarbetare. Som lärling genomför du minst hälften av studietiden på arbetsplatsen. Du får dagsaktuell kunskap och blir snabbt anställningsbar och får dessutom lön för ditt arbete.

Läs mer om gymnasial lärlingsanställning via Pihlskolan

Med utgång servitris/servitör förbereds du med kunskaper inom servering och bararbete. Barteknik, arrangemang samt drycker och ansvarsfull alkohol­hantering ger dig en god grund för att arbeta som servitris/servitör eller bartender.

Med fokus på mat, dryck och matlagning får du lära dig att skapa kreativa recept och avancerade anrättningar. Dessutom ingår ekonomisk planering, kalkylering och kunskaper om till exempel livsmedels­lagen som ger goda kunskaper för att arbeta som till exempel kock eller kallskänka.

Vidare studier

RL är i första hand ett yrkesprogram men du kan också läsa till grundläggande högskole­behörighet. Väljer du dessa kurser kan du sen söka vidare till exempelvis Restaurang- och hotellhögskolan (RHS). RHS är en högskole­utbildning som ges av Örebro Universitet och hålls i Grythyttan som ligger bara en mil bort från Pihlskolan. Du kan läsa mer på RHS egen sajt.

Restaurang- och hotellhögskolan

Gästspel, studieresor och APL

Tack vare våra kontakter med branschen, både nationellt och internationellt, får du möjlighet till gästspel, studieresor och arbetsplatsförlagt lärande (APL) både i Sverige och utomlands.

I vackra Bergslagen finns många välrenommerade restauranger och livsmedelsproducenter som erbjuder spännande måltidsupplevelser. Skolans placering gör att studiebesök hos dessa företag är en naturlig del i utbildningen. Vi har även besökt olika företag utomlands i t.ex. Tyskland, Frankrike, Italien och USA.

Flera av våra tidigare elever arbetar idag på väl­renommerade restauranger runt om i landet och även utomlands.

Du kan läsa mer om våra tidigare elever på denna länk: Tidigare elever

Programstruktur

Kontakt­information