Hälleforsin kunta

Text Hällefors kommun

Hälleforsin kunta sijaitsee luonnonkauniin Bergslagenin jylhässä maisemassa.
Täältä suurkaupunkien ja maaseudun välisestä kunnasta on vain noin kolmen tunnin ajomatka Tukholmaan, Göteborgiin ja Osloon.

Noin 990 neliökilometrin laajuisen Hälleforsin kunnan väestöstä suurin osa asuu Hälleforsin ja Grythyttanin taajamissa.

Bild skog bär

Metsä

Satojen järvien ja vesireittien välisiä alueita peittävät sankat metsät, jotka lempeän kutsuvasti levittäytyvät mäkien ja laaksojen ylle. Vesi, sammal ja mahtavat havupuut muodostavat yhdessä kiehtovan ympäristön, joka houkuttelee nauttimaan luonnon tarjoamista elämyksistä ja rauhasta.

Metsässä on jokaiselle jotakin. Runsaan 60 kilometrin pituisella Silverledenin reitillä on vaellettu jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan, ja luonnonpuistoissamme voi tutustua ainutlaatuiseen kasvistoon ja eläimistöön.

Hyväkuntoisilla sorateillä on mukava pyöräillä, ja maastopyörälle löytyy haasteellisia reittejä Hjulsössä sijaisevalta upealta MTB-alueelta.

Keräämällä metsien runsaita antimia, marjoja ja sieniä, voimme nauttia Bergslagenin kaikista mauista.

Bild gammal lada

Perinteet

Pysähdy hetkeksi kuuntelemaan historian siipien havinaa. Täällä maata ovat viljelleet niin 1500-luvun kaskisuomalaiset kuin 1900-luvun ruukinpatruunatkin.

Puu, hopea, rauta ja teräs ovat aina leimanneet kunnan toimintaa ja muovanneet sen luontoa, kulttuuria ja perinteitä.

Perinteet ovat kunniassa nykyäänkin monissa paikoissa, kuten Grythyttanin tori, Bredsjö ja ulkoilmamuseo Finnstigen sekä Hälleforsissa sijaitseva Ruotsin vanhin kansanpuisto Krokbornsparken. Täällä voi tutustua moniin jännittäviin tarinoihin menneiltä ajoilta.

Bild fotbollspelare

Elämä

Hälleforsin kunnassa on noin 7 000 asukasta. Ihmisten erilainen tausta, elämänkatsomus, ikä ja kiinnostuksenkohteet ovat yhteiskuntamme jatkuvan kehityksen ylläpitäjiä.

Kunnassa on useita perinteikkäitä yrityksiä, ja elinkeinoelämään kuuluu matkailua, elintarvikkeita, teollisuutta, tekniikkaa ja logistiikkaa.

Kattava kuituverkko tarjoaa talouksille, yrityksille ja organisaatioille parhaat edellytykset luoda Hälleforsissa kauaskantoisesti kestävää yhteiskuntakehitystä.

Elinvoimainen ja laaja yhdistyselämä sekä läheisyys luontoon kutsuvat harrastuksiin ja virkistäytymiseen. Se antaa elämään hohtoa meille täällä asuville.

Bild barn och ungdom

Lasten ja nuorten Hällefors

Leikki, uteliaisuus ja mielikuvitus auttavat lapsia heidän matkallaan kohti tulevaisuutta.

Hälleforsin kunnan uudessa peruskoulussa ja lukiossa lapset saavat vankan pohjan ja hyvän alun elinikäiseen oppimiseen.

Monet nuoret muuttavat Hälleforsiin opiskelemaan. Kansanopisto ja yliopisto tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet lukion jälkeisiin opintoihin.
Erityisen ylpeitä olemme arvostetusta Grythyttanin ravintola- ja hotellialan korkeakoulusta, joka on Örebron yliopiston haaraosasto.

Tunnettu kulttuurikoulumme houkuttelee nuoria tarjoamalla kiinnostavia luovien alojen kursseja, joissa opetetaan kuvaamataitoa, tanssia, teatteria, laulua ja soittamista.

Bild sjö

Vesi

Hälleforsin kunnassa on lähes 400 järveä ja muuta vesistöä. Kimaltelevaa vettä reunustavat kauniisti metsät ja maa-alueet.
Täällä on useita pitkiä uimarantoja, ja myös oman rantapoukaman löytäminen on helppoa.

Sävsjönin järvi on mm. lohi- ja urheilukalastuksen ystäville todellinen paratiisi. Svartälvenin tumma jokivesi tarjoaa kanotisteille upean ympäristön nauttia hiljaisuudesta ja leiriytyä illan tullen johonkin joen rannan taukopaikoista.

Alueen tunnetuimpia vesiä on kuitenkin Loka Brunn -lähde. Täältä on satojen vuosien ajan otettu raikasta, hyvää tekevää lähdevettä, joka tarinan mukaan antaa terveyttä ja voimaa.

Bild Måltidens Hus

Maut

Perinneruoat ja makuelämykset ovat seudullemme tunnusomaisia. Ruokaharrastus ja hyvin makujen osaaminen ovat lisänneet seudun vetovoimaa.
Moderni ja klassinen keittotaito, vahvat tuotemerkit ja hyvä kehitysympäristö auttavat saavuttamaan maailmanluokan kulinaarisia elämyksiä.

Ateriat ovat täällä niin tärkeitä, että ne ovat saaneet oman ateriatalonsa, Måltidens Hus.

Kuntamme tarjoaa maittavia elämyksiä.

Bild isskulptur

Neljä vuodenaikaa

Hälleforsissa jokainen vuodenaika tarjoaa monenlaista tekemistä ja uusia elämyksiä kaikille aisteille.

Kevään aikana luonnonpuistot heräävät henkiin, ja Knuthöjdsmossenin luonnonsuojelualueella kuulee kaakkureiden ääniä ja Björskogsnäsissä voi ihailla kauniita tikankontin kukkia.

Kesät tarjoavat hauskoja tapahtumia, mm. tanssia Krokbornsparkenissa ja upeita autoja ja nostalgista musiikkia Nostalgidagar-tapahtuman aikana.

Syksyn ruskaloistossa metsät houkuttelevat monia keräämään marjoja ja sieniä sekä metsästämään ja kalastamaan.

Talvella hohtavat hanget kutsuvat monenlaiseen talviurheiluun ja leikkiin, kaikille riittää tilaa.
Hurtigtorpetin liikuntakeskus tarjoaa vaihtelevia hiihtolatuja ja vain muutaman kymmenen kilometrin päässä sijaitsee laskettelurinteitä.

Viimeksi päivitetty

Kontakt­information