Första hjälpen, hjärtstartare

Hjärt- och lungräddning, HLR är en akut åtgärd för att få igång hjärt­verksamheten och andningen hos någon som fått hjärtstopp. Hjärtstartaren är en apparat som ger elstötar för att få hjärtat att åter slå på personen som har blivit drabbad.

Här finns hjärtstartare i Hällefors kommun

• Björkhaga
  • Klockarhagsskolan
  • Kommunhuset
  • Kulturskolans lokal i Folkets Hus
  • Sporthallen
  • Sörgården i Grythyttan

Hällefors kommun har utbildad personal för hjärt- lungräddning med halvautomatisk hjärtstartare, D-HLR.

Så här gör du Hjärt och- lungräddning, HLR

Kontrollera om personen är vid medvetande genom att skaka personen lätt i axlarna. Om personen inte vaknar kontrollera andningen genom att lyssna nära personens näsa och mun.

Du ska inte börja med HLR om personen är medvetslös men andningen är normal. Då ska du lägga personen i stabilt sidoläge och böja huvudet bakåt så att luftvägarna är öppna.

Däremot om personen är medvetslös och inte andningen är normal ska du börja med HLR.

• Börja med 30 kompressioner. Sätt din ena handlov mellan brösten och placera din andra hand ovanpå. Tryck ner bröstkorgen hårt och snabbt minst fem men inte mer än sex centimeter.
  • Gör därefter två inblåsningar. Lägg din ena hand på pannan och böj huvudet bakåt. Sätt andra handens pek- och långfinger på hakspetsen. Kläm samtidigt ihop näsan. Täck personens mun med din och ta två långsamma andetag. Kontrollera att bröstkorgen reser sig.
  • Gör om samma procedur tills ambulansen är framme.

Om du inte vill göra mun-mot-mun är enbart kompressioner bättre än att inte göra något alls.

Rädda hjärtat

Med appen ”Rädda Hjärtat” kan du rädda liv med din mobiltelefon. Appen ger dig möjlighet att ge stöd i en akutsituation, lära dig mer om hjärt-lungräddning samt lokalisera var närmaste hjärtstartare finns.

Appen finns att ladda ner i App Store och Google Play