Lättläst: Kommun och politik
Hällefors kommun har en förvaltning där det jobbar personer som kallas tjänstepersoner.
En person av tjänstepersonen kallas kommunchef. Kommunchefen är chef för hela förvaltningen i kommunen.
Förvaltningen leds av kommunstyrelsen som fattar de politiska besluten om verksamheterna.
I kommunen är det kommunfullmäktige som bestämmer. I kommunfullmäktige bestämmer politiker från de olika politiska partierna.
En av våra politiker kallas kommunalråd. Kommunalrådet har politik som sitt yrke.
Sverige är en demokrati. Det innebär att folket bestämmer vilka som ska styra Sverige.