Invandring och integration

Alla flyktingar som Hällefors kommun tar emot har permanent arbets- och uppehållstillstånd. Största grupperna av flyktingar som finns i kommunen kommer från Somalia, Afghanistan, Indonesien, Irak och forna Jugoslavien, samt ett tiotal andra nationaliteter.

Etableringsansvar

Staten införde en etableringsreform år 2010 där Arbetsförmedlingen ges samordningsansvaret för flyktingmottagningen och Försäkringskassan betalar ut etableringsersättningen under två första åren efter kommunplaceringen.

Kommunens ansvar

Kommunens ansvar blir bosättning, socialt och ekonomiskt stöd, svenska för invandrare (SFI), samhällsinformation, skola och barnomsorg.

Relaterad information

Individ- och familjeomsorgen
Besöksadress: Sikforsvägen 15, Hällefors
Öppettider för besök: Vardagar 10–12
Telefon: 0591-643 20

Telefontid handläggare: Vardagar 8.30–9.30
Telefon: 0591-641 00

Ringer du när det inte är telefontid eller når du inte personen du söker så kan du lämna ett meddelande i receptionen så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Hitta till IFO

Bostöd